Dumela-ryhmäläinen Anna kävi haastattelemassa Hämeenlinnan Cumuluksen johtajaa,
koska häntä kiinnostavat restonomin opinnot sekä hotelli työpaikkana.
HAASTATTELU
- HOTELLIALA
Lukio pohjakoulutuksena, josta Terhi Serto
jatkoi hotellivirkailijakurssille Lahteen. Hotellissa työskentely tuntui
luontevalta jo yläasteelta, koska oli ollut muutaman kesän töissä hotellissa
tai hotellin ravintolassa. Mikään muu ala ei tuntunut olevan vaihtoehto.
Cumulukseen Terhi Serto tuli ensin kesän
ajaksi tarjoilijaksi Ravintola Huviretkeen, jonka jälkeen häntä pyydettiin
hotellivirkailijaksi vastaanoton puolelle kolmeksi vuodeksi. Hän kävi Restelin
oman koulutuksen läpi. Tämän jälkeen hän toimi hotellin vastaanoton
vuoropäällikkönä. Nykyisin toimii hotellin johtajana. Alalla on siis
mahdollisuus edetä.
Vaikka titteli on vuosien varrella muuttunut,
eivät työtehtävät ole paljoa muuttuneet. Hotellivirkailija ja hotellin johtaja
tekevät käytännössä samaa työtä (vastaanottavat ja auttavat asiakkaita,
hoitavat ja tekevät varauksia, opastavat hotellivieraat huoneeseen) vastuu on
ainoa eroava. Terhi tekee johtajana suurimman osan paperitöistä kuin
hotellivirkailijana tai vuoropäällikkönä. Yhtenä päivänä hän on vastaanotossa
palvelemassa asiakkaita tai tiskaamassa ravintolan keittiössä astioita, toisena
hän saattaa siivota hotellihuoneita ja tarjoilla aamiaista hotellivieraille. Ei
ole siis tiettyjä tehtäviä mitä tietty henkilö tekee, vaan jokaisella on
monipuolisesti eri työtehtäviä.
Terhi on työskennellyt Cumuluksessa yhteensä
22 vuotta. Tämän välissä hän on ehtinyt olla myös muualla kokemusta saamassa,
kuten Hämeenlinnan Kaupungin Hotellilla, Rantasipi Rukahovissa ja Holiday Inn
Helsinki City Centressä.
Millainen ihminen/luonne sopii hotelliin
töihin? Terhi korosti erityisesti joustavuutta. Hotellissa työskentely on usein
vuorotyötä ja siihen on oltava valmis. Myös eri työtehtävien kuin omien
vastaanottaminen (tiskaaminen, siivoaminen, tarjoilu) on tärkeää. Tietenkin
iloinen luonne, kyky asiakaspalvelutyöhön ja ihmisläheisyys ovat myös tärkeitä
piirteitä hotellityössä. Lisäksi englannin ja ruotsin kielen taidot ovat
välttämättömiä alalla ja muu kielitaito on aina eduksi.
Hämeenlinnassa Koulutuskuntayhtymä Tavastiassa
on maksullinen aikuiskoulutus, joka valmistaa hotellivirkailijan
ammattitutkintoon, sekä hotelli-, ravintola- ja catering-alan perustutkinto,
jossa valmistutaan vastaanottovirkailijaksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti